måndag 19 augusti 2013

Fotografering och dörrhål

Idag har jag försökt mig på att ta bilder på djuren. Lyckades sådär. Inte lätt att fotografera dem som yr omkring hellre än står stilla och vänligt tittar in i linsen. Några bilder fick jag i alla fall, med lite hjälp av Rasmus.

Ebba fyller 11 veckor idag. Nu är hon ungefär lika stor som Kaj, som är 6 år... Om ett år kommer hon att vara större än vad Farbor Ernst är nu.

Min blivande avelsbrahmatupp hemma från Ytterjeppo, kallas för Jepo-booi.

Dvärgsilkisarna i fart med att plocka gräs. (Den här färgen önskar jag få på nästa kycklingkull, tack!)

Dvärgsilkestuppen har fullt sjå med att hålla reda på sina höns.
Husfar har sågat upp ett dörrhål mellan hönshuset och gamla stallet var fåren ska bo i vinter. Vi räknar med att fåren ska kunna producera värme som räcker åt höns och kaniner också. Vi får se hur det går med det. Annars får vi väl betala mera elräkning istället. En vuxen höna producerar 15 watt i värme, ifall någon ville veta.

Och jag försöker lära mig om beräkning av foderstat för häst. Mera intressant än annat för tillfället, som till exempel ritningar. Detta gör jag samtidigt som jag stickar sockor av mitt fina ullgarn. Det här med hälen kräver minsann sin kvinna, men jag har gjort det en gång förut och snart stickar jag nog häl efter häl bara jag får den rätta knycken!

2 kommentarer:

  1. Roliga höns, kommenterar en som ingenting vet om hönor. Jag hitta dej på nykomlingarna på bloggtoppen.
    Välkommen
    Linnéa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hönsen är dvärgsilkeshöns och otroligt fascinerande, tycker en som haft dem i två år och fortfarande tycker det!

      Radera