lördag 24 augusti 2013

Nytt i trädgården

Till mina etthundra nya läsare hälsar jag härmed välkommen!

Idag har jag varit med famo till plantskolan i Lepplax. Jag köpte ett äppelträd och en vildvinranka. Äppelträdet heter Junost och är en korsning mellan Transparante Blanche och Gul kanel. Hoppas att vi hinner få frukt från det innan sorkarna hinner före... Vårt andra kaneläppelträd som husfar fick i gåva ifjol har ännu inte burit någon frukt, så vi väntar med spänning på att få smaka.

Vidvinet. Mitt i vår glänta längst upp i hörnet står en stolpe och ser ful ut. På öppna trädgårdar-dagen såg jag att ett fiffigt sätt att gömma fula saker är att sätta vildvin alternativt klätterhortensia runt dem så slipper man se det fula. Till hösten blir det dessutom rött och vackert. Tuta och kör!


Det här är mitt lilla stockrosbestånd som förökat sig genom att fröså sig självt. Den stora röda köpte jag i våras och nu blommar den så vackert så. Den till vänster är den som frösådde sig själv ifjol, en aprikosfärgad en. I höst har jag tänkt samla fröna och förså små plantor till  nästa vår. 

Aprikosfärgad stockros på väg att slå ut.

Vallmon ska också slå ut vilken dag som helst. Jag har fått en burk med frökapslar av min syster och dedär ska jag så på friland har jag tänkt.

Igår fyllde jag 22. Samma dag förlovade vi oss. Det var ingen som stod på knä och friade, men varje gång vi frågat varandra om vi vill gifta oss har vi svarat ja ett tiotal gånger under sommaren som gått.
Nu ska jag gå ut och plantera träd och vildvin. Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar