tisdag 3 september 2013

Fårjakt, tomater och hälstickning

Det gick inte en dag förra veckan utan att fåren var på rymmen. En gång hade de hittat till bönehuset var de stod och åt av aroniahäcken. Upps. Hehe. Fölåt.

Kajsa hoppar över för skojs skull medan Alva hittar godare gräs på andra sidan stängslet och kryper ut mellan maskorna. Sedan när hon kommer på att hon vill in igen så hittar hon inte hålet som hon kom ut genom och då blir det skrikochpanik.

Så har vi alltså hållit på de senaste dagarna. Den här veckan ska vi flytta hagen till nya betesmarker och när det är uppätet får de flytta in i föuse för vintern. Det börjar bli så vått och ruskigt ute nu. Höst kallas det.

Igår bakade jag kladdkaka. Jag skulle ha After Eight att sätta över den när den ännu var brännhet, men det var slut i butiken så jag tog franska pastiller istället. Det gick lika bra med det.
En liten del av tomatskörden. Har haft en planta i en kruka på verandan i ur och skur men sedan det har blivit så blött och kallt på nätterna har den bott i famos växthus var kartarna mognat i rask takt! På min önskelista står ett eget litet växhus, enkom för tomat-, gurka-, sallad-, ört- och morotsodling. Jag är trött på att gräsmattan växer in i trädgårdslandet så fort jag vänder ryggen till.

Minns du garnet jag fick av ullen? Här är socka nummer två på gång.
Hälstickningen. Ska förklara hur jag bar mig åt en annan gång.
Stickade sockor av ullgarn i karamodell!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar