fredag 28 februari 2014

Kampanj: Frisyrernas konung

När jag och husfar befann oss i Lappland besökte vi en kotieläinpiha, en besöksgård. Vi har varit där ett par gånger tidigare men det är alltid lika roligt även om jag tycker att det är oskäligt dyrt att få komma in dit, men det struntar vi i nu. På gården finns det höns, duvor, grisar, kaniner, katter, hundar, marsvin, kaniner, får, getter, vildsvin, highlandkor, vanliga kor, kanariefåglar, kameler, alpackor, hästar, strutsar, åsnor och säkert en massa som jag har glömt att nämna. Särskilt förtjust blev jag i minigrisarna och alpackorna. En highlandtjur drog också mitt intresse till sig när den slickade mina händer med sin sju meter långa tunga... eller nåt. Han måste ha vägt över ett ton.

Nu har jag då börjat föra övertalningskampanj här hemma om att få skaffa ett gäng alpackor och två minigrisar. Det går sådär. Husse förstår inte det här med alpackorna alls. Minigrisar kan han nätt och jämt tänka sig men alpackor ser han inget roligt med. Det är faktiskt väldigt märkligt.

Källa.
Källa.
Källa.
Hur kan man inte tycka om frisyrernas konung alpackan?

Kanske på grund av dess pris. En avelshingst går loss på 5000 - 8000 €. Det där är väl som med alla arter och man kan säkert hitta billigare djur om man letar.

Alpackor är ett kameldjur och härstammar från Sydamerika där det används som boskap både för köttets men även för ullens skull som är av mycket hög kvalitet och väldigt varm. I fångenskap uppnår de åldrar mellan 20 och 25 år.

Alpackor kan gå tillsammas med får. De är kända för att spottas när de blir upprörda. Dock inte mot människor men mot andra alpackor och djur. I Sverige använder man laman, släkting till alpackan och en ännu större spottare, till att vara fåraherde eftersom den försvarar sin flock mot rovdjur genom att spotta med en otrolig träffsäkerhet.

Minigrisen då? Bökar omkring och äter grönsaker? Grymtar och säger nöff? Inte lika dyr som alpackahanen..? Söt?


Ja. Dream on.

Ni ser att jag har väldiga visioner för min djurgård.

Något vi fick med oss därifrån var hagar och stängselidéer som vi ska förverkliga till våren. Fåren måste få sig en redig vinterhage för nu går de inomhus hela vintern och det är ju så tråkigt, inte minst för fåren. Det får gärna bli vår nu så vi slipper allt dethär vintereländet som inte kan vintra sig ordentligt ens en dag.

Tack och hej, leverpastej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar