söndag 24 augusti 2014

Häst

För första gången i mitt liv har jag ringt på en häst till salu-annons. Men hästarna i fråga hade blivit sålda i förrgår, bör jag väl tillägga för att min mamma inte ska sätta hjärtat i halsgropen i onödan.

Vi letar. Kanske. Åtminstone för intressets skull. Om vi inte hittar något så blir det inget. Och skulle vi hitta så prövar vi kanske på. Drömscenariot är att hitta en eller två som någon kunde tänka sig att ge på foder för en tid alternativt sälja.

Nu har vi ju faktiskt allt vi behöver för att kunna ha häst(ar). Vi har hö så det räcker, betesmark, stallutrymme och till och med lösdriftmöjligheter. Vi har elstängsel, vilja och kunskap. Vi har sällskap i form av får/getter ifall hästen är ensam.

För att jag ska få ut något av min stora hobby nuförtiden så måste jag börja tänka om. Jag har ridit på ridskola i 9 år, runt på samma hästar år ut och år in. Det känns som om det inte ger tillbaka lika mycket längre och jag börjar sukta efter nya utmaningar. Jag har haft medryttarhästar och hyrt en häst över en sommar, men jag har aldrig haft någon hemma på vår gård. Det känns som en utmaning som skulle vara nyttig och rolig på samma gång, särskilt eftersom att husfar också visar en del intresse för djuret i fråga.

Men, jag vill inte hyra häst i stan. Det tar alltför lång tid i resor och tid borta från resten av gården. Då kan jag lika gärna sluta med mina djur som jag har här hemma. Typen av häst vi söker är en frisk, snäll, ung eller gammal, som man kan rida men som man inte behöver tävla med. En skogsmulletyp, kanske. Gärna inkörd. Ingen travhäst dock. Och ingen omöjlig inriden före detta travhäst, för sådana har jag redan en massa erfarenheter av som jag ogärna upprepar.

Har du, eller känner du någon som har, en eller två hästkompisar som är i behov av foderhem eller ett nytt hem och som låter som beskrivningen ovan får du gärna ta kontakt.


1 kommentar:

  1. I Kållby vid stall NH finns ett unghäststo (arab/knabstrup-okänd) uppstallat som är ("inofficiellt") till salu, går ju förstås inte att rida än, men kanske är intressant iallafall.

    SvaraRadera