måndag 25 augusti 2014

Höst

Är det någon annan än jag som har sett hur vackert det är ute om morgnarna den här tiden på året? Bara det är orsak nog att släpa sig ur sängen. Det är nästan så jag vågar säga att hösten är min favoritårstid. Åtminstone den tidiga hösten, innan all lera och allt mörker äter upp oss. Det händer så mycket i trädgården: kärleksörten rodnar, bären mognar och rudbeckian blommar bara för att nämna en del.

På djurfronten händer det också grejer. Djuren går på bete som vanligt ännu några månader men vi måste planera var vi ska hålla dem i vinter. Vi tycks ju ha svårt att bestämma oss så vi bygger om i fähuset ännu en gång. Hittills har det bara blivit större för varje år som har gått... Hehe. Konstigt. Nu hänger det främst på var kaninerna ska bo, hur många kaniner som ska bo och om alla får ska ha kallt eller om några ska ha varmt. Och hur hönsgårdarna ska placeras.

Så borde vi investera i en fårklippningsmaskin småningom också. Vi har hittat en passande, så det skulle gälla att få hem den. Det är ännu några månader kvar till "ullskörden" som kommer att bli riktigt fin den här gången. Höstullen är ju alltid den bästa ullen.

I födelsedagspresent fick jag en bok fullproppad med mönster till isländska sticktraditioner, mest tröjor. Gissa om jag är inspirerad! Det finns nog inget finare än isländska stickade tröjor. Visserligen är boken på ugriska men det brukar nog fungera ändå, åtminstone när det gäller stickning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar