söndag 27 mars 2016

Påsklammgryta

Igår kalasade vi på en bokstavligen hemmagjord lammgryta. Receptet hittade jag på i farten och jag gjorde ungefär såhär:

Ingredienser:

ca 800 g lammkött (jag tog en urbenad bog och en ytterfilé)
smör till stekning
1 lök
2 vitlöksklyftor
färsk rosmarin
färsk timjan
2 tsk senap
3 dl köttbuljong
2 burkar smetana
trattkantareller
några syltlökar
salt
peppar
färsk persilja

Putsa köttet och skär det i mindre bitar. Stek i lite smör så att köttet får färg. Sätt köttet i en gjutjärnsgryta och tillsätt köttbuljongen, rosmarin, timjan, vitlöken och senapen. Tillsätt salt och peppar. Låt koka i ca 30 minuter. Späd med vatten om det blir för lite.

Fräs svampen i en torr panna tills svampen slutar knäppa. Tillsätt hackad lök och lite fett. Fräs tills löken blir genomskinlig. (Här kunde man kanske tänka sig att löken fick vara i lite större bitar än vad jag hade, men man gör som man vill.) Lägg i grytan. Tillsätt smetana.

Fräs ca 1 dl syltlök i pannan tills löken får lite färg. Lägg i grytan. Låt puttra tills köttet är mört. Min totala koktid blev ungefär en timme. Strö färsk persilja över grytan innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar