lördag 5 oktober 2013

Höstfärger

Nu är sommaren slut och hösten här på riktigt. Idag har jag sprungit av och an med skottkärran och rensat bort torra och bruna sommarblommor ur alla krukor och ersatt dem med Calluna och vitmossa istället. Lite vacker murgröna fanns kvar i den ena krukan så det lät jag vara kvar. Det kan hända att jag sprider irrläror nu när jag kommer att påstå att den hålls grön vintertid, så rätta mig om jag har fel.


Kärleksörten är i sitt vackraste stadium just nu. Tidigare i höst delade jag på min enorma planta och nu har jag flera stora plantor som jag ska dela ytterligare nästa år (kanske). Det blir vackert när de får färg till hösten när de växer på större ytor mellan mina astilbe och rudbeckior.


Så har smarta lilla jag rivit upp arvingar från jordgubbsplantorna och sparat dem som fått rötter och grävt ner dem i gamla potatislådor för vinterförvaring. Jag har lite över femtio plantor för tillfället. Till våren har vi nämligen tänkt anlägga ett ordentligt jordgubbsland och sluta mesa på med fjorton plantor bland perennerna. Det här borde fungera alldeles utmärkt.


På fårklippningsfroten ser det bra ut. Tre av fyra får är klippta och ullen vi har fått hittills väger nästan 4 kg. Två små tackor återstår och jag gissar på att den slutliga ullmängden ligger nära 6 kg. Jag har som mål att få den spunnen före jul. I vinter har jag tänkt sticka en tröja åt mig, om jag törs.

1 kommentar:

  1. Detdär me murgrönan ja.....jag har oxå försökt,o sen har jag försökt några gånger till men vi bor för långt norr för att den ska klara vintern,helt ok ungefär till jul sen när Kung Vinter klämmer till så fryyser den o då är det kört.Lycka till med stickning av tröja,det blir nog bra!

    SvaraRadera