söndag 7 juni 2015

Kommunikation

Matte har upptäckt en sak. Att kommunicera med djur tränar samtidigt upp färdigheten att kommunicera med raka rör människor emellan.

Det ni.

Ett exempel: Ridning är ickeverbal kommunikation. Hästen och jag kommunicerar med hjälp av kroppsspråk och tankar. Jag måste vara tydlig, annars når min tanke inte fram. Jag måste vara lyhörd, annars uppfattar jag inte signalerna som hästen ger mig. Kommunikation fungerar aldrig om det inte finns en signal och en mottagare. Om mottagaren inte fungerar når budskapet inte fram. Tvåpipigt.

Ett annat exempel: Hunden. Den läser mig bättre än någon människa. Den snappar upp alla signaler jag förmedlar, även de jag ger ifrån mig omedvetet. Det syns på hunden hur jag beter mig och mår. Min röst påverkar den genast. Om jag låter glad viftar den på svansen och är glad tillbaka. Ber jag den om ett trick kommer den att utföra det lika glatt som jag bett den om. Om jag istället ropar SITT! så rappt och argt jag kan sker reaktionen lika snabbt och hunden blir paff och skäms för den trodde att jag var arg för det var så jag lät. Om jag kommuncerar på ett attackerande sätt kommer hunden att attackera tillbaka, alltså ifrågasätta, och inte lyda. Precis som folk.

Det ni.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar