onsdag 3 juni 2015

Gräset växer

Det känns som om det inte händer så mycket på vår gård för tillfället. Vi sitter mest och ser på när gräset växer.

Fåren har (äntligen!) flyttat ut på bete och hönsen bor numera i utehagarna. Vi har lagt ut uppskattningsvis 5 km eltråd och hittills har samtliga djur hållits på rätt sida om sina trådar. Hästarna traskar fortfarande på hemma på gården men snart börjar vi nog fundera på deras bete också. I teorin ska det gå till såhär: När fåren har betat ett område och flyttat till nästa ska hästarna få gå efter. Det för att eliminera det allra kraftigaste betet för att inte utveckla fång och för att fårens parasiter åker rakt igenom hästamagar och tvärtom. Sen om det kommer att fungera i praktiken vet jag ej.

Ockra går bra. Jag som hatar att hoppa har faktiskt hoppat några små skutt med henne och ikväll tänkte jag skutta lite till. Hon är den bästa hoppare jag någonsin ridit, faktiskt.

Linett har börjat bråka med mig. Hon har latat ner sig, tror jag. Hon har gått mycket i terräng på senaste tiden och där är hon alltid pigg men när jag ska rida henne på planen släpper hon inte upp mig på ryggen ens. Istället traskar hon runtrunt tills jag tappar fattningen och ger upp eller någon kommer och håller i henne. Ibland har vi ljusa stunder också och då går det bra.

Nu är det dags att tömma hårddisken på arbetsrelaterat och ta en ridtur istället.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar