söndag 22 november 2015

Islandströja nummer fyra

Årets femte tröja och fjärde islandströja är färdig. Tadaa!

Den här gången tog jag tjuren vid hornen och sydde i ett blixtlås. Det tog lika länge som det tog att sticka oket. Okej, inte riktigt, men nästan. Till alla stickare: lyd ett gott råd och tänk efter om du verkligen ska ha det där blixtlåset i ditt plagg. Om du är tillräckligt envis och verkligen ska ha det så går det att sy i det... förutsatt att det blåser från rätt håll.

Men tröjan blev riktigt fin.

Såhär såg resten ut. Den första fick en tokig färgkombination som jag inte alls tycker om. Den mittersta blev fin men oket hade ett taskigt rosmönster som var pilligt. Den sista blev stickad av restgarn och delar favorittiteln med den blåa (som jag har gett bort).




Tröjorna är stickade i Alafosslopi som är 100 % isländsk ull. Isländsk ull är unik för att den består av olika typer av inre och yttre fibrer: långa, glansiga, hårda fibrer som är vattenavstötande samt inre fibrer som är mjuka och isolerande. Då förstår ni att tröjorna blir lätta, varma, vattenavstötande och andas. De drar bort fukt från kroppen och drar inte till sig lukt. Bra va?

Jag har aldrig behövt tvätta mina och då ska tilläggas att de minsann har varit i användning! Det enda jag har gjort med dem är att jag har vädrat dem någon gång efter att jag har eldat brasa utomhus.

OM man måste tvätta tröjan ska man göra det FÖR HAND och FÖRSIKTIGT i vatten som inte är varmare än 40 grader. När man ska torka den ska man låta den ligga plant tills den bara är fuktig och då kan man hänga upp den på en galge. Tvättmaskin och torktumlare är STRÄNGT FÖRBJUDET.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar