måndag 2 november 2015

Slakten som blev av

Förra veckan hämtade jag köttet från slakteriet. Mitt alldeles egna lammkött. Min första egenproducerade köttprodukt.

Ni ska veta att jag drog mig för att göra den där arma slaktanmälan, för det var nämligen där och då som jag bestämde vilket djur som skulle dö när. Sen när det var avklarat var det inte det minsta jobbigt längre och när vi förde djuren till slakteriet kände jag mig enbart stolt.

Och det är precis så det ska kännas när man har gjort hela kedjan från början till slut. Inte en gång att jag tycker synd om mina lamm!

Idag är premiären när det gäller tillredningen: Jag steker köttbullar som bäst. Smakar alldeles utsökt! Nu är jag verkligen stolt!

Recept på Antas köttbullar (4 portioner):

500 g lammfärs
1 st gul lök
1 st vitlöksklyfta
½ dl skorpmjöl
ca 1 ½ dl vatten
1 st ägg
ca ½ dl potatismjöl
salt
svartpeppar

Låt skorpmjölet svälla i vattnet. Hacka och bryn löken i smör. Tillsätt hackad vitlök. Tillsätt ägg, salt och peppar i skorpmjölsblandningen. Rör ner löken när den är genomskinlig. Tillsätt färsen och rör om ordentligt. Tillsätt potatismjölet så håller bullarna bättre ihop. Rulla till små bollar och stek ordentligt i smör. Servera med potatis, sallad och sås.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar