tisdag 3 november 2015

Sy dragkedja i stickat plagg

Den som känner matten här rätt satte kaffet i vrångstrupen och läste rubriken en gång till och undrar hur det gick.

Tadaa!

Igår stickade jag en provlapp som jag skulle öva på (innan jag klipper upp en stickad tröja med mönstrat ok och misslyckas... ja, ni fattar). Jag gjorde så att jag tråcklade ut färdvägen med en tråd i en annan färg innan jag tog sats med symaskinen. Dragkedjan sydde jag över tre maskor så att den mittersta maskan blev den som jag klippte mitt i. När jag hade tråcklat klart sydde jag en raksöm med små stygn i samma spår. Sedan klippte jag upp rätt mellan sömmarna. Sedan sicksackade jag kanterna. Sedan vek jag in kanten och nålade och tråcklade fast dragkedjan så som den skulle komma att se ut från framsidan. Till sist sydde jag fast den med raksöm.

Jag satte ju ingen vikt i färgen så ja, jag sydde med vit tråd fast resten är grått men det är en världslig sak.

Allt ovanstående gjorde jag utan att säga ett enda fult ord och för att vara ett övningsobjekt blev det riktigt bra. Jag var mest rädd över det där klippmomentet för av olika orsaker litar jag inte på att sömmen ska hålla och vem vill ha flera timmars mönsterstickning sönderklippt? Inte jag i alla fall! Men det gick bra. Det kritiska är egentligen att klara av att vika in kanten och få den fin. 

Jag önskar att jag inte vore en sån mes när det gäller att sy saker. Som tur har jag famo som kan lära mig sånt man behöver för husbehovet. Så får jag väl själv börja göra som jag lär och konstatera att den som aldrig har gjort något fel har inte gjort något annat heller!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar