måndag 16 november 2015

Ledig tjänst

Om någon vill leva ut sin ljusrosa dröm om att ta hand om hästar, får, kaniner, katter, höns och hund på gården så är posten som verkställande direktör vid Antas djurgård lediganslagen från och med nu. Den sökande bör äga stövlar, kunna köra traktor, vara stark, kunna rida (alternativt hitta på något annat kreativt sätt att motionera hästar på), inte ge sig i första taget, ha ett gott tålamod och ett gott sinne för humor (för annars tappar du hoppet på direkten). Lämplig utbildning? Njä.

Nej, det är den inte, men innehavaren av posten skrapar sig igen i huvudet och frågar sig varför hålla på när november i Finland ALLTID ÄR NOVEMBER I FINLAND?? Det blir ljust klockan 10 och mörkt klockan 16. Tillägg att arbetsdagen sträcker sig från 7.30 till 16.00 så blir det inte många ljusa timmar om dagen kvar som man kan ägna sig åt till exempel ridning eller varför inte dyngmockning medan man ännu har en chans att se det man ska mocka. Jag har blivit väldigt bra på att mocka på gehör ska jag passa på att meddela.

Och ridningen... Suck. Det blir inte heller några större utsvävningar. Fast å andra sidan kanske det gör hästarna gott att få ha en liten vilopaus innan det fryser på.

Och jag har inte ens dragit upp regnet ännu men det tänker jag inte göra heller.

En passande bild på temat för det har jag lärt mig att man ska ha.


Ett par ljusglimtar i den annars dystra tillvaron är att åtta tackor paras som bäst, att lammköttet är gott, att jag snart är klar med ett stickprojekt, att mina kanelbullar smakade gott, att jag ska laga lite mat till vår stundande firmafest och att jag har söta små vänner som jag gör allt för för att visa min uppskattning.

Det försöker jag komma ihåg när jag helst vill lägga mig ner i hagen i leran och regnet och böla.

1 kommentar:

  1. Om det kan vara till någon glädje är det EXAKT lika illa här. Så illa att jag inte ens orkar blogga om det längre.
    Går och hoppas på bättre tider och framförallt MER tid. Tänk att lycka i ens liv skulle bli att kunna mocka skit i dagsljus...

    SvaraRadera