måndag 3 november 2014

I görningen

Det är nog dags för en liten uppdatering här.

Vädret behöver jag förmodligen inte reda ut eftersom alla redan vet att det är det värsta i mannaminne. (Fast vi har en liten hemlighet gällande semester... Fast det är ju en hemlis så jag säger inte mer.)

Här demonstrerar jag mot vädret genom att visa en somrig bild på Herrman.


Geten Herrman har fått åka på kärlekssemester i onsdags. Han åkte inte så långt bort, bara en kilometer närmare Holm. Vi hälsade på honom i lördags i dagsljus och då lät han hälsa att han har det bra - det bästa han någonsin haft faktiskt - tillsammans med Olga och Selma och allt vad getterna heter. Han sade också att han gärna stannar längre ifall han får... Han önskar sig också flera getter hit hem. (Undrar om han har förstått vad det är tänkt att han ska göra under sin kärlekssemester?)

Fåren är färdigklippta för säsongen. Nu är 17 kg ull på tork i säckväv så snart blir det packa av. Det blev bra mycket bättre kvalitet på ullen nu när vi fick använda klippmaskin. Betydligt fortare gick hela spektaklet - framför allt! Nu gäller det alltså att ladda upp med stickinspiration i mängd och massor. Själv ska jag sticka isländska tröjor åt mig själv och åt husse. Jag vet redan hur husses ska se ut, det är min egen jag tvivlar på. När jag har kommit fram till ett bra svar ska jag beställa garn. Garnet tänkte jag köpa direkt från Island, åtminstone till de här två tröjorna.

Uni och Lumikki har fått skor på fötterna och går bra med dem - också på grus. Nu är felet mest det att det är så halt och lerigt där jag brukar longera Uni så det blir inget longerande alls. Man vill ju inte att de ska bryta benen av sig heller, de där havremopederna. Lumikki har blivit envis i hanteringen. Eller blivit och blivit, det är väl snarare så att det har kommit fram mera envishet nu jämfört med för en månad sen. När husse var ute och körde i helgen försökte hon vända om hemåt inte mindre än fyra gånger. Husse får minsann lära sig att bestämma över ponnyn.

Annars håller vi väl på som vanligt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar