måndag 24 november 2014

Tröjstickning

Det här hemska mittemellanvädret suger musten ur en. Ena dagen är det torrt, fruset och vitt och vackert och följande dag är det grått och kladdigt och så är gräsmattan grön igen. Snart borde jag gå ut och ta hand om en ridelev så det gäller att samla kraft.

Såhär långt har jag hunnit på husses islandströja. Jag håller som bäst på med oket och har börjat ta ihop för halsen. Mönstret tar ganska länge att sticka, mest på grund av att inte så smidiga matte tvinnar trådarna på avigsidan så att det inte ska bli för spänt och för att det inte ska bli så långa trådar bakom. Jag har redan lagt mera tid på mönstret än på hela resten av tröjan.

På bilden är den skrynklig för att stickan inte går att töja (förstås). Annars hade mina maskor trillat huller om buller. Sen när den är färdig ska jag visa en bra bild på den, jag lovar på heder och samvete!

Garnet som jag använder är ett 100 %-igt ullgarn som heter Alafoss Lopi och är importerat från Island. Det säljs nog i Finland också, men de butiker som jag har letat i hade inte så många färger och dessutom var det ganska mycket dyrare. Mönstret till den här tröjan är ur en bok som heter Islantilaisia neuleita. Mönstret heter Alafoss. (Och det går riktigt bra att sticka på finska. Särskilt så länge man gör det med lite mera eftertanke än om det vore på svenska.)

Tröjan stickas på rundstickor hela vägen (utom ärmresåren). Till resår används stickor nummer 4,5 och till resten nummer 6.



Ikväll ska mamma och jag gjuta ljus.

Ha det så bra i mörkret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar