tisdag 17 februari 2015

På pass

Igår blev det ett riktigt rama-pass med Linett! Hon gick som klockan. Det är fortfarande för halt för att rida på vägarna men det gick att rida där husse skottat lite för slädåkningen senare ikväll. Det var ett stort 8-spår (alltså ett spår som ser ut som en 8) så jag kunde både rida rakt och på böjt spår. På ena sidan av åttan var det så ojämnt så där blev vi tvungen att ta det försiktigt i skritt men det passade ju alldeles utmärkt för då kunde vi ju rida både tempoväxlingar och övergångar. Vi kunde också träna galoppen vilken vi nästan aldrig kommer åt att träna, så det blev 10 poäng och papegojmärke på det!

Jag hade en alldeles rutten dag igår så det behövdes verkligen en ordentlig ridtur. När jag rider kan jag inte tänka på något annat överhuvudtaget. Jag kommer på mig själv med att glömma bort alla världsliga och problematiska saker när jag rider. Det har säkert att göra med att jag koncentrerar mig så hårt på det jag gör och ska göra med hästen. Det är skönt med sådana sysselsättningar.

Ridning är lika mycket mentalt som fysiskt, det kanske ni visste. Man kan faktiskt styra hästar med tankekraft. Det låter som magi-blaha men det är sant. Hästens sjätte sinne är nämligen förmågan att läsa människors tankar. För människan handlar det om att hitta den rätta frekvensen så fungerar kommunikationen heeelt fantastiskt! Och det bästa av allt: har man en gång kommit på det så har man fått en vän för resten av livet.

Det går tyvärr inte att förklara. Det måste upplevas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar