fredag 8 maj 2015

Alldeles sant

En mycket vacker dag har nått sin ända och hur poetiskt det än låter så är det alldeles sant! Jag blev tvungen att ta en paus mitt i höpåsfyllningen och bara titta en stund och föreviga det fina. Det här är en oredigerad telefonbild som står sig finfint utan någon redigering alls! Sämre kunde man ha det.


När vi kom hem från jobbet idag hittade vi vår gamla tacka Stina som hade kastat in handduken. Vi hade i ärlighetens namn tänkt avliva henne i helgen bland annat på grund av hennes leder. Hon skulle ha fyllt 17 år i december och är man ett får så är den mäktiga åldern 16,5 år värt att lyfta på hatten för, då medelåldern för en tacka är 6 - 8 år. Jag kommer att sakna henne och hennes brölande karlabräk som man kunde identifiera på en kilometers avstånd, men det känns bra att hon inte lider mera. Som tur så finns det två Stinagenerationer kvar på gården som har ärvt hennes fina egenskaper.

I eftermiddag har jag ridit både Ockra och Linett. Ockra har gått så fint sen hon kom hit. Innan brallade hon minsann på med en del dumheter men de är som bortblåsta. Nyhetens behag antar jag lite krasst och konstaterar att hon garanterat hinner testa vad mattes nerver går för bara hon får lite tid! Idag tränade vi på övergångar och galopplyft och fick till ett par riktigt fina lyft.

Såhär har denna veckas ridschema sett ut:

Måndag: vila
Tisdag: Ockra plan, ca 45 min. Linett plan, ca 45 min.
Onsdag: Terräng, samtliga, ca 1 h.
Torsdag: vila för de egna, 1 h lektion med Stig för matte
Fredag: Ockra plan, ca 1 h, Linett plan, ca 30 min.
Lördag: Terräng, samtliga, ca 1 h.
Söndag: Ockra plan, ca 45 min.

Nu börjar det däremot bli dags att gå och lägga sig. Långa dagar tär på knoppen. Ha det så bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar