lördag 6 september 2014

Hästar, bässar, getter och höbalar

Jag lovade återkomma med information angående hästarna så fort jag hade någon information att komma med. Nu är det klart att islandshästen Uni fra Nevala samt dennes kompanjon shetlandsponnyn Lumikki ska bo hos oss på foder en tid. Oklart ännu när de flyttar hit, men det blir nog aktuellt inom ett par veckor. Uni är 7 år och vi ska se om det blir en rid- eller en körhäst av honom. Lumikki kan man både rida och köra, så snart blir det ponnytrav vid Antas!



Det här är Uni och bilden är Annas. På Lumikki har jag ingen bild, men tänk er samma färg och något mindre.

Idag har vi bökat runt i föuse hela dagen och försökt få ordning på det. Eftersom att det blev så att hästarna kommer på foder så behöver de någonstans att bo även när det är kallt och ruggigt, så vi har gjort i ordning en ligghall som enkelt blir två boxar om man stänger grinden mellan dem. Jag har inga bildbevis över bravaderna, men ni ska få.

Det är inte bara husfolket som har bökat omkring. Jag fick behärska mig så att jag inte skulle göra slarvsylta av bässen och hans medbrottsling geten som i samlad tropp har rivit ner och haft sönder ett trettiotal höbalar och sedan bajsat i det. Tack älsklingar. 

He sko va ti saalu: In grannan plättoan getabock me temperament!

Ååååååhhhhh....aaaaarrrrgh.
Jah! Nu ska bi åka bort och plocka lite äpplen. Jag orkar inte titta på hömissödet flera gånger idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar