fredag 26 september 2014

Horsepower

Nu har jag, eftersom att jag är ingenjör och samtidigt intresserad av fysik, definierat enheten hästkraft:


Take it or leave it. Sådär riktigt på fullaste allvar är det inte och Lumikki representerar nog mera ponnykraft än hästkraft. En hästkraft är ju 75 kilopondmeter per sekund (kpm/s) som alltså är den effekt som krävs för att från Jordens yta lyfta 75 kg en meter rakt upp i luften på en sekund, där 1 kilopond är 9,80665 N (newton), vilket ger att en hästkraft är lika med 735,49875 W (watt).

Det var bara lite kul som min hjärna fick för sig.

Jag har hittat Lumikkis V75-växel. Den hittas genom att man lurar henne. Jag hittade den på följande sätt: Först lät jag henne gå med kärran bakom Uni när han gick på promenad därför att han fungerar som draghjälp. Sen körde vi om Uni och började trava i vår vanliga fart, om än en aning vingligt eftersom att Uni inte fanns framför. Sedan svängde Uni av in i skogen utan att Lumikki lade märke till det. Jag och Lumikki fortsatte lite till längs vägen och när vi vände hemåt upptäckte hon att Uni inte längre var med och DÅ kom farten!

Hon har aldrig "orkat" hem i den takten tidigare. Visserligen har hon fått bra mycket bättre kondition på två veckor redan, men den nya växeln är något alldeles speciellt. Och vet ni vad? Vi hittade den igen igår när jag för första gången körde henne ensam utan att Uni följde med. Först var hon ytterst misstänksam mot mig och mina påhitt och funderade och velade och tyckte att jag var från vettet som bad henne att ENSAM gå förbi elskåp och vedhopar och gud vet vad! På hemvägen var hon märkligt nog inte alls misstänksam... Undrar varför jag kunde förutse det?

För det är faktiskt bara så att en häst måste kunna gå själv, hur fäst den än är vid sin kompis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar