söndag 14 september 2014

Premiärkörtur

Idag har vi provkört med Lumikki. Det var kanske fjärde gången i mitt liv som jag satte mig i en kärra bakom en häst men det gick bra ändå! Dessutom fick husfolket använda insidan av skallen när vi skulle sela för det har jag inte heller gjort så förskräckligt många gånger.

Körningen gick bra och i sann shetlandsponnyanda var vi lite envisa ibland med hålligånget, men Lumikki tycker tydligen om att vara travponny så när hon väl hade fått upp farten travade hon för brinnkäraliv!

Uni följde med som övervakare. Han ska ju ändå få lära sig att dra en vagn så det underlättar ju kanske om han har sett och hört vagnen bakom sig förut.

Hästarna är lugna och verkar trivas här vid vattnet. Inga missöden hittills och alla är glada och nöjda. Nästa steg är att skaffa ett träns åt Uni och en longeringsgjord så att vi kan börja nöta på honom så småningom. Hittills består hans träning väldigt mycket i att bara gå i skogen och inte krångla till det så mycket. Så småningom ska han förhoppningsvis börja få starkare muskler också i bakdelen så att han inte är så styv i framdelen.

Ha en bra dag alla djurvänner!

P.S. Är det någon som vet hur man får in den där omtalade "Gilla oss på Facebook"-knappen i en blogspot? Mitt projekt stagnerade tyvärr på grund av tekniska problem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar