torsdag 9 oktober 2014

Som tå Hanna harva

Matten har bakat så mycket bullar så att det står ut ur öronen!

Igår hade jag 164 st och nu har jag ytterligare två satser på jäsning vilket ger ungefär 100 st till. När dagens bullar är gräddade tror jag att jag drar streck för bakandet den här veckan. Om det råkar komma fler än vad bullarna räcker till så säger jag bara vojvoj. Jag har absolut ingen statistik att gå på så jag kan omöjligen vänta mig något som jag kan baka efter. Matematiker som man är...

Det här med att baka jästdeg är något väldigt intressant i sig. Den första degen gick åt... ja, det behöver jag kanske inte förtydliga. Den andra, tredje och fjärde degen blev riktigt bra. Men den femte och den sjätte är jag lite orolig för.

En gång skulle famo lära mig baka bröd och hon sa att man vet när degen är bra.

Tack för den.

Det var i stora drag JUST PRECIS DET jag ville lära mig.

Jag har misslyckats och lyckats och lyckats och misslyckats gång på annan men det är bara att, som man säger i mina trakter: att he gick som tå Hanna harva. Man fick alltså göra om det.

Grejen är den att jag aldrig vet vad jag har gjort fel eller rätt. Nu har jag försökt göra likadant alla gånger sen jag hittade ett sätt som degen blev bra på, men där kom undantaget som gjorde regeln. Det blev ändå inte likadant!

Det här var vad jag hade att bjuda på just nu. En väderrapport hade varit på sin plats så här inför öppet hus men jag tänker inte delge den här och nu för det bara regnar och regnar. Katten går från att vara en meter lång till att bli 30 cm lång när man öppnar dörren. Det sker på 0,001 sekunder att han ändrar sig, nitbromsar och INTE ALLS vill gå ut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar