måndag 6 oktober 2014

Tömkörning

Jag kommer att fortsätta skryta på "min" häst Uni. Han är så cool!


Som sagt så introducerade vi tömkörning igår med fina resultat som tack. Igår gick husse vid huvudet med ett grimskaft som säkerhet medan jag gick bakom med tömmarna och fick hästen dit jag ville. Idag tömkörde vi igen, den här gången höll jag i grimskaftet medan husse körde. Vi fortsatte med att vänja hästen vid tyglar som slog mot hela kroppen - inga problem! Först frustade han och ville trampa på stället men efter bara någon halv minut eller så så tyckte han att det inte var farligt längre och rörde inte en fena!

Sedan tränade vi mera på stanna och svänga och gick omkring i krusiduller där vi brukar longera. Sedan gick vi ut i skogen och där släppte jag loss grimskaftet och husse fick klara det själv. (Och därmed det första egna filmklippet på den här bloggen!)

Nu ska vi fortsätta nöta på det här viset tills han kan alla kommandon och känner sig trygg i situationen. När han gör det tar vi nästa steg som är att släpa på kättingar eller skaklar utmed sidorna.

Det här var ett bra avslut på en annars skitdag. Jag fick inte igenom gamla bilen i besiktningen och blir tvungen att ha den på verkstad nu igen. Sedan fanns det ingen säckväv i hela Jakobstad verkade det som tills jag slutligen prövade med Sunds där jag hittade.

Men man kan ju int va på topp jämt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar