torsdag 16 april 2015

Hembakt bröd

Jag gör det näst intill omöjliga: bakar bröd.

Famo har ideligen försökt få mig att fatta att man inte ska baka efter recept utan enligt känsla. (Det är väl inte så svårt?!) Hur som helst. Såhär gör jag alltså när jag bakar bröd:

Jag tar fram min köksassistent Bosch (därför att hen är bättre på att knåda än mig). Jag monterar degkroken och häller i ett par, tre deciliter ekologiskt vetemjöl. Nu råkar jag veta hur mycket degspad jag kan laga deg på innan hatten åker av på Bosch så jag häller i två och en halv påse torrjäst. Jag tycker bättre om torrjäst än färsk för då behöver jag inte springa och handla färskjäst stup i kvarten. (Hur jag har kommit fram till att jag kan ha 8 dl degspad är en mycket kladdig historia.)

Sedan låter jag Bosch blanda torrjästen med mjölet.

Sedan häller jag ett par, tre deciliter mjölk i ett litersmått. I det tappar jag varmt vatten tills temperaturen är bra (och då visar måttet förhoppningsvis 8 dl). Detta häller jag ner i grytan. Jag passar på att ha ett ägg också, eget, självfallet. Sedan tillsätter jag ungefär en tesked salt och kanske lite socker, men inte mycket, max en matsked. Jag smälter också en klick smör, mellan 50 och 100 gram, som jag häller ner i grytan.

Sedan tillsätter jag ett par deciliter ekologiskt rågmjöl. Beroende på vilket bröd jag ska baka lägger jag olika mycket: mera till bröd och mindre till semlor. Sedan häller jag på vetemjöl och låter maskinen gå. Jag sätter inte i allt mjöl på en gång, då skulle degen inte alls bli bra. Jag låter Bosch knåda på och mellan varven stannar jag och känner på degen med ett mjölat finger. Degen ska inte vara kladdig men definitivt inte vara hård! Den ska vara jämn och kännas lätt.

När den är bra häller jag upp den på ett mjölat bakbord eller i en skål och knådar till den lite för hand för att försäkra mig om att den är bra. Sedan låter jag den jäsa under bakduk i ungefär 30 minuter eller lite mera.

När jag sedan bakar ut den till semlor i det här fallet, skär jag degen i bitar som jag rullar till bullar. De får jäsa ytterligare på plåten under bakduk. Bröd blir bättre om det får jäsa i flera omgångar. Sedan gräddar jag semlorna i en varm ugn: någonting mellan 200 och 250 grader i ungefär 10 - 15 minuter. Det gör inget fast de jäser ihop, det går bra att bryta loss dem när man tar dem ur ugnen.

Låt svalna under bakduk.

* * *

Jag föredrar ekologiskt mjöl och mjölk för det känns snällare mot naturen. Fettet ska vara riktigt smör alternativt rapsolja. Jag föredrar också hembakt bröd framom köpt för det är billigare plus att det inte finns något godare bröd än det man bakat själv. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar