måndag 13 april 2015

Stickade pippivantar

Här är ett par vantar som jag har stickat i vår. De blev riktigt fina (men jag vet inte vem som ska ha dem på sig...). He sko vaa ti saalu! som man brukar säga i Efterlysningen i Radio Vega. Vantarna är i storlek baby (kanske 0 - 18 månader, typ?).


Såhär gjorde jag: 

Strumpstickor nr. 3
Garn: vit + färger till ränder. Åtgång totalt: ca 35 g. Jag använde eget ullgarn i grovlek med Nallegarn.
Storlek: baby, småbarn (0-18 mån)

Lägg upp 38 maskor (m) på stickor nr 3 med vit. Sticka 4 varv (v) rätt med vit.
Sticka varannan m blå och varannan m vit i 2 v. Följande 2 v kastar man om färgerna så att vit hamnar ovanör blå m och tvärtom.
Sticka 4 v vit.

Sticka resår 9 v (1 r, 1 a), vit.
Efter resåren: öka 2 m (efter första m, före sista m, vridet). Nu ska arbetet ha 40 m fördelat på 4 stickor.

Sticka 1 v vit.
Gör 1 röd serie, mönster som tidigare.
Sticka 4 v vit.
Gör 1 blå serie, mönster som tidigare.
Sticka 2 v vit.
Om man mäter från slutet av resåren till sista 2 v vit ska arbetet mäta ca 4,5 cm.

Minska:

Minska på vartannat varv tills arbetet har 20 m.
Minska såhär: Sticka ihop 2 första m i bakre maskbågen på sticka 1 och 3. Sticka ihop 2 sista m på sticka 2 och 4 i främre maskbågen.

Minska sedan varje varv likadant tills arbetet har 4 m.
Dra garnet igenom.

Jag har också stickat ett band som man kan trä igenom halarärmarna (overallärmar...) så att ingen vante tappas bort. Bandet är stickat som en I-cord.

I-cord:
Lägg upp 3 eller 4 m. (Till mitt garn passade 3 m. Pröva först och se vad som blir bra.)
Sticka alla m rätt. Vänd inte på arbetet utan flytta bara fram maskorna på stickan så att arbetet hela tiden stickas runt-runt. Det finns säkert en instruktionsvideo på youtube ifall ni inte fattar vad jag menar. Det är busenkelt! Maska av när arbetet mäter ca 60 cm. Sy fast bägge ändor i varsin vante.

Jag har hittat på mönstret själv, men räds inte för det utan sticka på bara! Du kan ju länka till den här bloggen om du lånar mönstret till din egen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar