lördag 25 april 2015

Naturens gång, hjul, drummelpellar och skor

Naturen gick sin gång och det blev inga jättekaninungar. Det blev en men den hade honan bitit ihjäl. Det sker nästan aldrig att en kaninhona får en unge. Nu vet jag inte om jag ska vänta en tid och para på nytt eller om jag ska glömma det helt och hållet. Hanen fungerar i alla fall, för den andra honan som parades här har fått tio ungar.

Nu har jag beställt nya däck till Lumikkis kärra för andra gången på en vecka. Jag skickade tillbaka de där "barnvagnshjulen" och beställde nya från Savenmaa i hopp om att de passar bättre när de till och med heter "ponikärryn ratas".

Vi verkar också ha läkt ett andra lammbenbrott. Det har tagit ungefär 3 veckor från det att vi spjälat tills lammet går obehindrat på benet. Så även förra gången det hände, men då var det ett annat lamm. Det syns ingenstans att den tackans ben har varit brutet. Nu hoppas vi att vi är klara med benbrotten för den här säsongen och att drummelpellarna inte föds nästa år igen...

Nu ska jag gå ut och leta reda på hästarna som ska träffa hovis idag. Linett ska få sommarskor och Lumikki ska bli barfota. Hon gick barfota hela hösten så jag tänkte pröva med barfota i vår och se om det fortfarande går lika bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar