onsdag 1 april 2015

Lammsnusk, berner sennenkiss och centrifugalkraft

Tjolahopp! Idag är en dag som är betydligt bättre än medeltalet. Matte har bland annat skrivit under ett kontrakt så i framtiden kommer CV:n att se mycket bättre ut än vad den gör nu! Och så har hon städat bilen också så nu törs man åter säga att man äger den. Dessutom... Nåja. Det får ni veta sen.

Våra lamm knallar och går. Benjamin och Ballerina har tyvärr ärvt sina mödrars gener och är hemskt skraja av sig när det gäller kontakt med stora farliga människor. De får vara hur otämjda de behagar bara de växer, äter, och skiter som de ska. Annat är det med tremånaderslammen som vill vara i famnen och snutta på kragen och som aldrig får nog. Hur ska det bli när de blir ännu större och inte kommer ihåg hur stora de är? Fullvuxna tackor väger 65 - 75 kg och baggar 85 - 105 kg. Särskilt bagge nummer 6782 (om det är Bore eller Balder vete fåglarna!) känd som "82:an" är en riktig liten klätterapa som tror att husse är en tacka så därför slickar han husse i örat..! Nu bör jag växla stycke, annars får vi så konstiga sökresultat.

Igår höll jag på att få Berner Sennenkiss i skon. Det var så nära så om det blir närmre blir jag blöt om foten. Varför kissar hanhundar på okända människor?

Igår red jag Ockra också. Jag har ridit henne fyra gånger nu och sett massvis med olika nyanser av samma häst. Jag har sett lat-Ockra, sur-Ockra, glad-Ockra, kvick-Ockra, nöjd-Ockra och igår pigg-Ockra och utansjälvbevarelsedrift-Ockra. Vi red bommar igår, något jag inte gillar precis men det går an om jag måste. Första travbomserien med fyra bommar gick i max två steg. Inga halvhalter gick igenom. Där tog vi itu med saken direkt och bromsade tills hon ryggade och därmed gav efter för trycket från bettet. Först då fortsatte vi över nästa bom. Till slut gick det flera bra omgångar utan att vi behövde rusa och skutta omkring som tokiga.

Jag höll på att centrifugeras ut i sargen i galoppen också, det var inte den mest behagliga känsla man kan ha när man rider. Sånt kommer av dålig balans, både hos häst och ryttare och av att man inte hålls sittandes i sadeln ordentligt för att man blir gungad fram och tillbaka utan att kunna hålla emot med magmusklerna. Det är våldsamma krafter må ni tro. Någon knepikus har kommit fram till att man väger tre gånger sin normalvikt när man sitter på hästryggen. Jag saknar källor för mitt påstående, men jag kan intyga att jag tror att jag vägde ungefär fem gånger min normalvikt igår...

Nu tar jag bloggpaus några dagar. Ni får läsa gamla inlägg och kolla länkar och andras bloggar medan jag är borta. Glad påsk på er!

2 kommentarer:

  1. Glad påsk till er och alla djuren!! Här har utökats med i alla fall 6 kaninungar! Ett får ser ut att få lamm idag eller imorgon och katten är tjock som bara den (fast hennes ungar får åka snabbskjuts till himlen hursomhelst...) Älskar att läsa om era djur och förehavanden! Riktigt längtar att få komma och se er gård! Nångång ska vi komma - jag lovar! //Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glad påsk (i efterskott)! Det är roligt med djurungar. I helgen väntas kaninungar hos oss och dessutom kycklingar (om det nu blir till nånting för hönan...) Ni är alltid så välkomna så! :)

      Radera