måndag 31 mars 2014

Öronmärken

Idag har jag beställt öronmärken till lammen som är på kommande. Inga lamm syns ännu till men eftersom att leveranstiden för märkena är 2-4 veckor så ska man beställa dem i god tid.

Så ser micromärkena ut. Köpes från Stallmästaren AB.
Själv har jag åkt på en dunderförkylning. I vanlig ordning trodde jag att jag skulle klara mig undan när husse blev skranglig för två veckor sedan, men där fick jag så jag teg! I onsdags var det min tur att få ont i halsen och nu sitter det i bihålorna så det sjunger om det. Det går förstås finfint att göra skolarbeten i det här skicket. Det går finfint att sköta djuren och hemmet också. Det förstår ni säkert. Inte är djuren mindre tama, sällskapssjuka eller hungriga för att matte inte är frisk.

Sindi har lärt sig att gå i koppel. Att gå fint i koppel. Hon är smart min lilla dam. Kopplet fick vi så lov att börja träna med på allvar för att hon har börjat trotsa. Hon vill bestämma själv om hon ska komma när jag eller husse säger "Sindi kom" och det är rentav farligt. Fast det förstår ju inte hon. Trotsar gör hon garanterat för att hon börjar känna sig så pass trygg att hon vågar.

Så nu är det slut med att få vara lös hela tiden. Däremot uppför hon sig alldeles, alldeles underbart när hon går i koppel. Inget dragande och inget släpande och hon lyssnar på mig. Bra där! Idag har hon faktiskt fått vara lös ute när vi tränade lite "kom","fot","sitt","tass","ligg" och "vänta" och då skötte hon sig exemplariskt. I grund och botten är hon ju en snäll liten hund som vill vara matte till lags.

... och som äter och växer: Imorgon fyller hon 10 veckor jämt och igår vägde hon 3,6 kg. Mankhöjden är ca 25 cm.

Dagens kanon: Smart valp

Dagens kalkon: Förkylningen

FÖRRESTEN ALLA KATT- OCH HUNDÄGARE! Skogsbessarna/Alibessarna/Fästingarna har vaknat till liv! Gör en god gärning och plocka bort dem av era djur! Kom ihåg att ta livet av de små djävlarna, annars kryper de iväg och föder hundratals ungar till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar