onsdag 19 mars 2014

Sindi 8 veckor (och en dag)

Vårt nya liv som hundägare får rätt bra. Igår uppnådde Sindi en mogen ålder på 8 veckor prick. Även om hon var den absolut lugnaste valpen i kullen så är hon ett yrväder som hinner vara överallt samtidigt men hon har visat sig vara en mycket glad och lycklig hund och det är ju huvudsaken! (Hatten av för de fem andra valpägarna som fick de vildaste unga hundarna...)


Myhappiness Good Looking "Sindi" 8 veckor

Hon har börjat äta bättre så det är bra. Orsaken till varför hon matstrejkade de första dagarna är säkert att hon plötsligt blivit ensam hund. Helt förståeligt för vem som helst skulle bli olycklig av att bli utan kompisar helt plötsligt. 

Sindi lär sig snabbt och har redan börjat söka sig till ytterdörren när hon behöver kissa. Såklart händer det olyckor och det ska det nog göra också. Vilken tur att det finns hushållspapper!

Hon har nästan lärt sig sitt namn. Egentligen tror jag att hon nog kan det, men då hon blir uppspelt och tappar koncentrationen så "glömmer" hon bort det. Hon orkar koncentrera sig i ungefär tio minuter när vi tränar "Sindi kom hit" och då sköter hon sig riktigt bra.

Sindi och Farbrorn är ett rätt så neutralt kompispar. Sindi skulle gärna leka med honom men han vill inte riktigt. Istället sitter han och tittar på henne medan hon försöker göra närmanden. Han flyttar sig inte fast hon skäller åt honom och försöker få honom att röra på sig. Sen när Sindi får nog och går någon annanstans så följer Farbrorn efter och vaktar henne. Jag är mäkta imponerad av min frass för jag trodde att han skulle tjura ihop och inte alls vilja samarbeta.

Farbror Ernst önskar tillägga att han faktiskt bara gör som matte sa, att det bara är att blänga och säga att det är jaaaag som bestämmer här.

Sindis kullsyskon finns i Esbo, Purmo, Karleby och Uleåborg.

Så något helt annat: Tackorna väntar barn! (Jag vet att det heter lamm.) Två av dem är snart lika breda som de är långa. Borde nog i ärlighetens namn forska mera i exakt hur många dagar en tacka är dräktig. Man kan inte lita på nätet i det här fallet för jag har sett allt från 11 månader till 145 dagar och allt däremellan. Nu är jag förvirrad och har ingen aning alls. Om någon faktiskt vet så vore jag tacksam för svar! Första budet för förväntat lamningsdatum låg på den 17 april, men nu är jag inte alls lika säker. Tackornas juver har inte svullnat riktigt ännu så det tyder på att det är en del tid kvar. Bagge nummer ett (Bärtil) släppte jag in till tackorna den 19 november och bagge nummer två (Allan) den 21 december. Det finns alltså en variation på 30 dagar. Det här om något blir riktigt spännande!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar