torsdag 17 april 2014

Bakslag

Nu går det inte alls bra här på lammfronten. Alva vägrade ju dia sina två lamm som hon fick igår så jag har flaskmatat hela gårdagen, hela natten och hela dagen idag, tills den ena i morse bara låg ner. Då sondmatade vi den men den med mjölk som jag äntligen fick mjölka av tackan men den klarade inte livhanken utan dog för en stund sedan. Den andra lever fortfarande och har varit pigg tills i eftermiddag då den också blev dålig. Den har vi också sondmatat och gett mjölk från tackan, men nu hänger den bara och man får inte i den något alls.

Idag har inte alls varit någon vidare bra dag. Jag steg upp ganska tidigt eftersom att den ena blev så dålig. Jag glömde att äta frukost eller något överhuvudtaget, och så blev jag tvungen att åka ett varv till studiestaden och skriva mognadsprov. Den ligger 120 km hemifrån och det tar tre timmar i bara resande. Fel dag, helt klart! 14.30 åt jag frukost.

Just nu har jag rest agg mot tackan som inte ville dia sina lamm fast hon har juvret fyllt av mjölk. Det stör mig så förbannat att jag har försökt hålla liv i lammen i ett dygn bara för att de ändå ska dö. Jag hoppas fortfarande på den lille som ännu lever, men jag tvivlar på att det klarar sig.

Det är såhär det är, djurlivet. Ibland räcker man inte till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar