fredag 4 april 2014

Husmor testbakar Makeat Sitruunaneliöt

Ingredienser:

Botten:
120 g smör
1½ dl farinsocker
2½ dl havregryn
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/4 tsk salt

Fyllning:
1 burk (397 g) kondenserad mjölk
3/4 dl citronsaft
2-3 tsk rivet skal av citron

Gör såhär:

Blanda rumsvarmt smör med farinsocker i en bunke. (Går bra med händerna eller en trägaffel.) Blanda resten av ingredienserna och blanda ihop med smör-farinsockerblandningen. Rör till en jämn smet som ändå får vara grynig.

Klä in en liten (!) form med bakplåtspapper (jag använde en springform med diametern 20 cm). Ta lite mer än hälften men lite mindre än 2/3 av degen och platta ut den på bottnen av formen.

Riv citronskal i en bunke. Pressa sedan citronen och häll över 3/4 dl citronsaft. Blanda ihop med den kondenserade mjölken. Rör till en jämn smet och häll över bottnen. Smula resten av degen över kakan och grädda i 175 grader Celcius i 20-25 minuter.

Låt kakan svalna. Förvara den i kylskåp.

* * *
Jag har inte smakat på min kaka ännu. Jag tog den ur ugnen alldeles nyss och har i alla fall glädjen att meddela att det doftar hur gott som helst! Jag skulle nog ta ut den ur springformen om jag bara visste hur den kondenserade mjölken beter sig när den har varit i ugnen. Om den är rinnig så kommer den att förstöra hela min kaka... så jag väntar lite till tills den svalnat lite.

Receptet hittade jag i senaste Pirkkatidningen som kom.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar