fredag 11 april 2014

Husmors sticktips

Inga lamm ÄNNU heller! Det tar så lång tid när man går och väntar. Det braiga med allt detta väntande är att jag har räknat färdigt alla ståluppgifter. Flaggan i topp!

Ifall att någon har missat det så tycker jag om att sticka och gör det ganska ofta, nästan varje dag faktiskt. När jag gick i grundskolan avskydde jag handarbete och textilslöjd eller vad det nu hette för att det aldrig blev till något det jag gjorde och att jag aldrig klarade något själv. På senare tid har det hänt något för plötsligt har det här med garn blivit hur kul som helst. Man ska dock inte sticka under stol med att jag fortfarande avskyr att sy, men det är väl också för att jag inte kan.

Husmors resårtips:

Dela upp maskorna så att det går jämt ut. (Alltså om jag har 48 maskor så är det jämt delbart med 4.) Det spelar ingen roll om det är delbart med 3, 4, 5 eller 6 för mönstret funkar ändå. Min beskrivning nedan bygger på en repris om 4 maskor.

Första varvet:
Sticka första maskan i reprisen rätt. Sticka sedan de tre följande avigt. Håll på så varvet ut.

Andra varvet:
Sticka första och andra maskan rätt. Sticka tredje och fjärde avigt. Fortsätt varvet ut.

Tredje varvet:
Sticka första, andra och tredje maskan rätt. Sticka fjärde maskan avigt. Fortsätt varvet ut.¨

Fjärde varvet:
Sticka alla maskor rätt.

Börja om från början och upprepa tills resåren har fått önskad längd.

Inte alls svårt fast resultatet ser invecklat ut. Man behöver inte vara stickmästare för att få till fina resårmönster. På det här paret gjorde jag dessutom ränder i resåren men det är inte nödvändigt eftersom att jag tycker att mönstret i sig självt ger tillräckligt.

Resårbeskrivning ovan. Karastorlek 42.

Karastorlek 46.

Ett annat alternativ (och kanske klassikern) är att sticka två räta, två aviga hela vägen. Resåren drar ihop sig bättre och sockan hålls bättre på foten. Den blir ganska snygg om man stickar ränder, som ju går att variera i miljontal.


Hälen då? Jag hade i något skede tänkt skriva ihop en beskrivning över hela sockan, men det har inte blivit så. Ett litet hältips är att sticka den grövre och tjockare (eftersom att sockan slits mest på hälen om man har skor utanpå). Detta fixar man rätt enkelt genom att för varje varv som man stickar rätt så lyfter man varannan maska som om man skulle sticka den rätt. När man sedan vänder och stickar nästa varv avigt så stickar man alla maskor. När man senare ska sticka ihop hälen gäller det att kunna räkna lite för att man ska få lyftet på rätt ställe, men det är inte så svårt som det låter.

Nu är det tyvärr så att allt mitt ullgarn är slut, men tack och lov så har mina ulltåttar ute i stallet säcken full så bara de får lammat och det blir lite mildare väder så ska jag klippa dem och skicka ullen till spinneriet.

På tur står nämligen ett par tröjor och några tovade plagg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar