lördag 12 april 2014

Premiär för lamning

Så har då äntligen min knepiga och luriga tacka Antas Malin fött två tacklamm ikväll. Jag tittade till henne strax efter klockan 18 och då stod hon och tuggade sitt hö precis som vanligt. Då for jag och Sindi och hälsade på Elisabeth och Pendi och vi var där en god stund. Klockan var strax efter 22 då vi kom hem och då for jag ut i stallet för att mata djuren. Tackorna hade jag nästan glömt bort, för jag har ju sprungit och tittat till dem femtio gånger de senaste tre dagarna och inget hade ju hänt.

Så när jag öppnade dörren till stallet hördes det pipiga små bäääääbääääbäää och så blev matten och Sindi i extas och skuttade och dansade en stund när vi förstod att vi fått tillökning.

Två tacklamm blev det, svarta med vita fläckar i pannan. Den ena var nästan torr och sprang redan omkring i halmen och diade medan den andra ännu var kladdig och låg ner. Tackan tycktes först bara bry sig om den förstfödda så när jag hade tittat på dem ett litet tag och hon fortfarande inte hade börjat slicka den andra började jag torka den. Medan jag torkade kom min andra höggravida tacka och tittade på. Hon lade huvudet på min axel och betraktade det lilla miraklet. Säg inte att får är dumma! Fårskallig är ett ord som skulle skrotas!

Nu diar de båda och husfar har satt igång värmefläkten. Inte för att det blir så kallt där, men man kan inte vara nog försiktig.

Dagens kanon: Lamm!

Dagens kalkon: Finns ej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar