onsdag 16 april 2014

Mera lamm

Idag har jag redan hunnit med så mycket att jag säkert har glömt hälften! I förmiddags presenterade jag mitt ingenjörsarbete och fick bra kritik för det (så något har jag gjort rätt åtminstone). När jag kom hem från studiestaden gick jag via stallet innan jag gick in och hittade ett nyfött svart bässlamm i hagen där de tackor som ännu inte ska lamma går. Typ. Inga som helst tecken den här gången heller. Lilla Alva var det som hade lammat.

Vi flyttade tackan och lammet till lamningsboxen men tyvärr blev det stackars lammet nobbat av sin mamma och fick inte dia. Hon sparkade det och betedde sig tokigt hela tiden och det gick inte att hålla fast henne heller så att lammet skulle kunna få dia. Matte åkte till butiken och handlade modersmjölkersättning och husse gick hem och letade fram sin gamla tuttflaska och så började vi mata. Efter någon timme och en massa funderande åt jag en snabb middag och när jag gick ut igen höll hon på att lamma fram en till. Den här gången låg lammet fel, det kom ut med sidan före. Vi lyckades ändå få vänt det rätt och få ut det levande. Det var kanske därför som tackan inte lät den första dia, hann jag tänka, men det andra lammet, också en bäss (tror jag), får inte heller dia. Dessutom är det så litet så det är nästan ingenting. Tackan är tokig, hon tvättar dem nog men hon låter dem inte äta.

Nu flaskmatar jag båda samtidigt som de får vara hos sin mamma i hopp om att hon kanske låter dem börja dia om hon lugnar ner sig först. Tills dess håller vi uppsikt och flaskmatar om det behövs.

Och lammen är svarta fast tackan är vit och fadern brun. Svart verkar vara på mode i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar