onsdag 14 januari 2015

Djupdykning

Något som alldeles nyligen slagit mig som en stekpanna rätt i ansiktet är hur länge det tar att lära känna en häst. Med "lära känna" menar jag inte att minnas hur den ser ut och hur den doftar utan hur man ska göra för att kommunicera med den.

Det är inte helt svårt att fatta att hästen inte kommer att göra ett dugg om ryttaren överöser den med intryck hela tiden. Ridning handlar egentligen om att försöka göra så lite som möjligt under så lång tid som möjligt. Word of today.

Hästar är intelligenta och har känslor, precis som vi. Dessutom besitter de krafter som kan mosa en människa hur lätt som helst... Om den bara skulle vilja.


"När vi klampar på och rör till det och upprepar samma misstag om och om igen och försöker komma underfund med hur vi ska bete oss, så förlåter de och förlåter och förlåter och låter oss sedan få ännu ett försök." 
-Perry Wood

I och med Linetts ankomst (för lite mer än en månad sedan) har jag minsann fått börja analysera min egen ridning och dess inverkan på hästen och min egen kropp, icke att förglömma! Att rida för lärare och tränare på ridskola i tio år (som jag har gjort till hösten) utan att rida självständigt däremellan är inte det optimala. Jag hade turen att vara medryttare på ett fint sto under studietiden, men annars har min ridning skett på ridskolan... inför tränare som hela tiden säger åt en vad och hur och varför. Inget tänka själv här, med andra ord.

Nu är det annorlunda ska jag tala om! Aldrig tidigare har jag behövt tänka så här mycket på mitt kroppsspråk som med Linett. För att inte tala om mina stackars ytterhjälper som förmodligen har varit icke-existerande tidigare. (Okej, inte helt.) Det är otroligt hur jag ens har kunnat rida utan att bli avslängd.

Hemligheten i att rida Linett kallas som redan nämnt: att försöka göra så lite som möjligt under så lång tid som möjligt. Och pang! Hästen går i form!

2 kommentarer:

  1. Vet du, jag tycker nog att ryttare är bland de modigaste människorna ever. Jag är hästrädd - ramlade av och blev trampad (lindrigt) på korsryggen när jag var i tonåren, sen dess vågar jag tyvärr inte rida längre. Hästars storlek är verkligen skrämmande. Men så mäktigt det ska kännas när man lyckas! Var stolt! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack du! Länge sen någon sagt att jag är modig! Nej men, jag håller med dig om att de är skrämmande och stora på alla vis. Jag hyser väldigt stor respekt för djuret men jag kan aldrig visa mig rädd för dem, för då tar de över ledarrollen. Man ska aldrig låta hästen förstå hur stark den egentligen är.

      Jag har också trillat av otaliga gånger. Tack och lov så har det gått "bra" alla gånger hittills och jag har kommit undan med blåmärken och sjuka muskler och sånt. Värsta gången var i höstas när jag blev sparkad (i misstag) på smalbenet. Inget brutet men nog så sjukt i alla fall! Det känns fortfarande men det är inget som gör ont längre.

      Man får en liten adrenalinkick varje gång man sitter upp och sitter av. Och har man klarat ridningen bra så känns det riktigt bra!

      Radera