måndag 26 januari 2015

Hoppla!

Nu är det faktiskt lite tråkigt på hästfronten här. Jag vet inte om jag törs säga det men det är Vädrets fel nu igen. Det är h a l t längs vägarna och annars också för den delen. Fast hästarna har vinterskor slinter de och slinter och slinter så det passar sig inte alls med någon desto mera ridning eller körning. I lördags var det på gränsen till att vara för halt men det gick med ett visst överseende, men vi kunde inte ha något Finlandia-ajotempo på (precis som om vi kunde det annars...).

Husse plogade en liten plan åt mig för ett par veckor sedan men den har inte gått att använda en endaste gång. Eller jo, så mycket så att jag vet att den också är h a l. Istället har jag ridit lite längs vägarna, även om det också är h a l t.

Det går faktiskt rätt bra att rida dressyr i terräng. Man har den där naturliga framåtbjudningen och slipper banka på med skänkel i tid och evighet och så är det lättare att få hästen rakställd jämfört med på bana. Jag brukar rida skänkelvikningar, öppna och sluta på något ställe var det är lite trafik och jag kan utnyttja mer än bara kanten av vägen och där det är mera trafik satsar jag på att rida rakt och att träna tempoväxlingar. Önskar att jag hade bilder från ridningen, men det har jag ju förstås inte. Ni känner mig.

Men jag hade nog behövt en liten i s f r i plan för galopparbetet som jag aldrig kommer åt att träna. Ingen bra idé att träna galopp på hala vägar, nämligen. Det finns faktiskt andra trafikanter än jag och Linett...

Träningen med Linett har verkligen gått framåt. När hon kom hit snavade hon titt som tätt men efter att ha ridit och tränat mera samling så har snavandet försvunnit helt och hon har blivit mycket mera medveten om var hennes kropp är. (Fast inte när vi kör för då har hon ingen aning om hur lång hon är. Men man kan inte vara bäst på allt här i världen.) Det vi har kvar att träna på är galopparbetet för hon orkar inte bära sig särskilt länge i galoppen. Inte för att jag har gett upp hoppet, för all träning hittills har bidragit till bättre ryggmuskler så tids nog kommer nog galoppen att fungera bra också. Det är jag helt säker på.

Källa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar