måndag 19 januari 2015

Lammben

Blir man glad så int halls man! Ett av våra tacklamm stöder inte på sitt ena framben sedan sent igår kväll. Det känns lealöst när man rör vid det men hon verkar inte ha ont. Det är inte svullet, inte felställt (annat än att hon inte stöder på det), inte varmt, inte kallt och inget annat märkligt heller.

Jag har funderat på alternativen
a) brutet
b) stukat
c) ledinflammation
d) vitaminbrist
men inget av alternativen verkar passa in riktigt bra, förutom stukning då. Om det hade varit brutet borde hon ju protestera när man rör benet och böjer alla leder. Om det är ledinflammation borde man väl känna någonsorts svullnad och/eller värme. Alternativet vitaminbrist har jag minst koll på, men hon är vid gott hull, går upp i vikt som hon ska, äter, diar, skiter och kissar som hon ska, så det känns ändå lite avlägset. Teorin som jag går efter just nu (det kan ändras om ett par timmar om det vill sig) är att de har busat och hon har blivit påtrampad och gjort illa sig. De hoppar omkring som galningar så det är faktiskt inget omöjligt.

Just nu väntar jag och väntar, tittar till och väntar lite till. Det har varken blivit bättre eller sämre sedan sent igår kväll. Med lite tur är det bara en stukning och hon kommer att börja stöda på det snart igen. Det är bara det att "tur" och "lamm" sällan går ihop.

Förslag på vad det kan vara och vad jag kan göra mottages!




2 kommentarer:

  1. Då vi var oroliga för våra tackor som stod tillsammans med våra (inte så snälla mot dem) getter, så var än den ena och än den andra tackan blockhalt (för att tala hästspråk). Mamma frågade hon vi tagit fåren av och fick höra :" får blir halta väldigt lätt och det är inget farligt!" Så nu ids jag inte ens kolla benen mera på dom om de är halta..efter några dagar brukar det gå över. :) hälsningar från Solf! Är så glad att jag hittat din blogg (igen) !!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så att det händer så förskräckligt lätt, men man blir så orolig för de små liven när det går snett. Ingen förändring ännu heller, åt varkendera hållen. Därför tror jag att det reder upp sig som det ska.

      Tack för brevet förresten! Det blev JAG glad för! :)

      Radera