fredag 30 januari 2015

Ridövning och matkörning

Här kommer en liten dressyrövning som ni kan ägna er åt såhär i helgen ifall ni har en stel häst och rikligt med tålamod: Rid på stor volt i skritt, ställ hästen utåt och rid skänkelvikning. Upprepa i kort trav. Det låter väl inte så svårt?

Huh?!

Övningen sätter griller i huvudet på mig varje gång jag försöker mig på den och min ridlärare har tydligen valt den till sin favorit. Det känns som om jag har hästen formad som ett S varje gång jag ska göra det, istället för en bananform som vore det mest naturliga på volt. Dessutom blir det så invecklat att hålla reda på inner- och yttertygel när man ställer åt "fel" håll. Ni fixar det säkert bra mycket bättre än mig!

Det må vara jobbigt men det ger lösgjorda hästar och vackert så.

Idag har vi struntat i allt vad dressyr heter och kört hem vår mat istället. Lumikki fastnade aldrig på bild men ni skulle ha sett henne när hon fick svaret på sitt livs svåraste fråga hittills: Varifrån kommer maten?

Svaret som Lumikki kom fram till: Från ladan.

Ha en skön helg på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar