torsdag 19 mars 2015

Den fina ullen

Varför ska man välja ullgarn? 

Orsakerna är många. Ullgarn är ett material som är 100 % naturligt och fritt från konstfiber. Ull har i alla tider varit ett av de viktigaste materialen att tillverka kläder av i Europa.

Ullgarn varierar kraftigt i kvalitet och är ett mycket levande material. Det finns många olika slags fårraser och därmed också olika slags ulltyper. Våra får är finsk lantras och deras ull är så kallad finull. Ull från finullsfår är silkig, mjuk och finfibrig.

Ullens egenskaper är goda: den är elastisk, vilket gör att man kan forma ullen nästan hur som helst och särskilt när den är våt. Plagg som stickas av ullgarn är varma och lätta. Ytterligare en bra egenskap är att ull värmer fast den är fuktig eller blöt! Obehandlat ullgarn doftar av lanolin, ullfett, som gör att garnet är vattenavstötande. Det är skönt att sticka i obehandlat ullgarn eftersom att händerna blir som smorda. Ull från finullsfår sticks inte, varför garnet passar bra till plagg som ska vara mot huden. Dessutom kan man tova ullgarn vilket är en fördel som öppnar flera nya möjligheter till användning av garnet.

Skötsel av ylleplagg 

Plagg som stickas av ullgarn ska inte tvättas i maskin! (Om det inte är så kallat Superwashgarn vill säga.) Det är handtvätt som gäller. Min egen erfarenhet av ylleplagg säger att ylleplagg inte drar åt sig särskilt mycket smuts. Det är lätt att borsta bort smuts och skräp och eftersom att ull andas så börjar t.ex. tröjor sällan lukta svett. Man kan med fördel vädra plaggen med jämna mellanrum så hålls de också fräsha. Ylleplagg ska torkas liggande.

Efterbehanling av stickade plagg 

Ett plagg som man stickat kan kännas hårt när det är färdigt. Jag brukar blöta plaggen i ljummet vatten, trycka ut vattnet och lägga plagget på en frottéhandduk och sedan rulla ihop handduken. Innan jag rullar ser jag till att plagget är format som det ska. Jag rullar ut vattnet ur plagget och sedan byter jag till en torr handduk som plagget får ligga och torka på. Om man hänger upp en våt stickad tröja kommer den att bli låååååång.

Ibland kan jag också rugga upp det jag stickat. Den tekniken kan passa t.ex. vantar eller sockor. Det går enkelt att rugga ett fuktigt plagg med t.ex. en nagelborste. Man behöver inte ens ta i hårt. Det är skillnad på garnet hur mycket behandling det behöver och man får prova sig fram. Plagg som man ruggar på det här sättet blir riktigt mjuka (men inte längre släta!)

Ibland kanske jag inte vill ha någon efterbehandling alls och då blöter jag bara plagget, formar det och låter det torka. Mönster framträder oftast finare och jämnare om man slätar ut plagget genom att blöta och pressa det. (I alla fall när jag stickar mönster blir det så.) Även den som är dålig på att sticka mönster får till stånd riktigt fina alster med hjälp av det här lilla knepet!

Man kan också tova stickade plagg men då kräver det lite fundering redan i inledningsskedet. Allt man tovar krymper, dvs. man ska sticka plagget större än vad det ska vara efter tovning. Jag brukar sticka vantar av förgarn som jag sedan tovar i tvättmaskin i 60 grader på vanligt tvättprogram tillsammans med handdukar. Självklart kan man också tova för hand.

Har man väl valt ullgarn till sitt favoritgarn så kommer det aldrig att slås ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar