torsdag 12 mars 2015

Kaninkul

Dags för nyheter.

Stinas lamm växer, bräker, äter och skiter. Det är bra. Ni ska få bilder... snart?

Igår släppte jag in belgiska jättekaninen Ebba till belgiska jättekaninen Eriksson så om en månad har vi (kanske) kaninungar vid Antas! Själv vet jag inte om jag behöver fler kaniner men om inte annat så hoppas jag att Hon Med Det Fruktansvärda Temperamentet ska lugna ner sig något om hon får en kull ungar. Så gick det i alla fall med min andra hona som fick ungar för snart 7 år sen. Om det kommer några ungar ska de säljas (eller ätas upp!).

Det är två fina exemplar som vi har så då kan ju ungarna inte bli annat än fina. Erikssons mamma är samma färg som Ted så jag hoppas förstås att just den färgen kan tänka sig att gå i arv. Färgen heter viltgul (tror jag).

Ebba är i alla fall järngrå och Eriksson är viltbrun.

Tedden på en av sina otaliga utfärder.


Det är hon på bilden som har det där humöret, ni vet...
Belgisk jättekanin är världens största kaninras. De väger ca 10 kg men det finns också undantag som gör regeln då kaninen kan väga närmare 20 kg. Rasen har stora och maffiga öron (16 cm eller längre), frambenen är kraftiga och kroppen rektangulärt formad. 

På dagens schema står att försöka göra rent Lumikkis täcke. Jag har nästan gett upp hoppet redan utan att ens ha börjat.


Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar