onsdag 25 mars 2015

Slit

Milda Matilda så trött man kan vara!

Idag har vi kånkat, burit, släpat, dragit, grejat, skruvat, borrat, städat och då har inte ens höbärgningssäsongen börjat! Allt det här har vi gjort bara för att imorgon sker den omtalade Inspektionen av vår djurgård. (Okej, inte bara. Vi jobbar en hel del annars också.) Matte har dessutom gjort bort sig och jobbat och slitit med migränmedicin i kroppen, så bakslag kan vi garanterat räkna med här. Men det är faktiskt inte mattes fel att tandläkare är av den otrevliga sorten och att de utsätter folk för stress. Och jag måste ta hand om mina djur oavsett hur sjuk jag är.

Hur som helst så får granskarna komma när de vill. Vi har absolut inget att skämmas över. Det skulle isåfall vara skit under naglarna, påsar under ögonen, smutsiga kläder och hästhår överallt - but hey. That's just me. 

Jag har stiftat närmare bekantskap med Ockra den här veckan igen. Den här gången gick det tiofalt bättre än sist och jag är så stolt över mig själv för att jag har faktiskt tänkt på det som instruktören sa om min ridning. Jag hade inte tänkt avslöja det, men faktum är att jag har ridit den hästen mentalt hela veckan för att komma åt känslan. Det var knappt så jag trodde att det skulle fungera, men det gjorde det!

Ja, och så har vi fått lamm också,  i förrgår. Så nu har vi faktiskt tre generationer i vår fårskock!

Jag är skyldig er en del saker, så som bilder på stallskåpet som husse och jag har tillverkat, film på Ockra när det går bra, bilder på Ainos lamm... och säkert en hel del annat. Men nu är det Nukkumatti som gäller!

"Sov, du lilla vide ung
än så är det vinter,
än så sova björk och ljung,
ros och hyacinter.
Än så är det långt till vår
innan rönn i blomma står.
Sov, du lilla vide
än så är det vinter.

Solskensöga ser på dig
Solskensfamn dig vaggar.
Snart blir grönt på skogens stig,
och var blomma flaggar.
Än en liten solskensbön,
vide liten blir så grön.
Solskensöga ser dig.
Solskensfamn dig vaggar."


- Z. Topelius

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar