måndag 9 mars 2015

Helgstrapatser och söndagstrav

Vi har surat. Därför har det varit tyst här i helgen. Egentligen har vi inte surat hela helgen utan gjort en massa annat.

I fredags till exempel. Då bestämde sig min äldsta tacka Stina för att hon skulle lamma. Hon födde ett vitt bagglamm och ett svartvitt tacklamm. De är pyttepyttesmå och jag trodde inte att tacklammet skulle klara sig men det gjorde det minsann. Tuttflaskan med mjölkersättning dög inte då det redan fått smaka på mammas feta råmjölk så jag gick all in och struntade i stödmatningen och höll upp det så att det fick dia så många gånger tills det blev starkt nog att stå själv och äta själv. Nu, tre dygn senare, är hon stadig i benen.

På fredagsförmiddagen fick jag åka på islandshästen Pelle som bar omkring på mig i passgång! Det fick mina sura tankar att passa iväg åt ett annat håll för Pelle var precis vad jag behövde!

Här finns ett gäng fina bilder på bland annat Pelle och Uni. Rasmus Libäck har tagit bilderna.

Lördagen gick åt till ett hovslagarseminarium vid Optima. Jag skulle vilja kunna sko och dessutom vill jag kunna se på hovar om de är bra eller dåliga och likandant med hästskor. Jag lärde mig massor om anatomin och tillvägagångssätt samt en hel del om hovsjukdomar, men jag saknade en praktisk del. (Det får man väl ta på sin egen häst, lätt! Hmm...)

Igår kördes Söndagstravet i Kackur. Starthästarna Linett och Lumikki hade preparerats och peppats på dagen för att köra sitt alla tiders bästa lopp! Lumikki ledde starkt med Husse i sulkyn men Linett med Matte i sulkyn fick segersmak ungefär halvvägs in i loppet och travade starkt in i ledningen på innerspår. Lumikki gjorde ett panglopp och Linett galopperade ut sig strax innan upploppsspurten men kom igen och travade hela vägen över mållinjen. Oklart vem som slutligen vann loppet då det rådde skilda meingar om var mållinjen gick... Båda galopperade ut sig och kommentatorn var så kass (...) så det var nog inte så allvarligt ändå.

Men både hästar, mattar och hussar hade skitkul!

Linett efter sitt lyckade lopp som innebar fartrekord!

... Och Lumikki som är så fruktansvärt oförsiktig med sina täcken!! Suck.
Mor och jag hade också skitkul igår när vi gjorde en varmbänk. Vi grävde och grävde och grävde och mockade och skottade och mockade och mockade och skottade och trampade och packade och trampade och trampade och rörde om och trampade lite till. Sen hällde vi på hett vatten och täckte in med ett lager jord. Sedan isolerade vi lådan utvändigt och satte fönsterglas över. Det var precis så jobbigt som det låter. Jag ska återkomma till det projektet senare.

Nu har matte dragit på sig värsta förkylningen och får lov att vila ordentligt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar