onsdag 4 mars 2015

Om ni undrar varför det inte finns flera djurgårdar än vad det gör så har myndigheterna svaret

Vi har ett fundamentalt problem i Finland och det kallas byråkratspöket. Som om det inte räckte med blanketter till kommunens landsbygdsnäringsmyndighet samt till livsmedelssäkerhetsverket Evira har jag nu också (tydligen) missat att jag ska anmäla alla mina djur till hälsoinspektionsmyndigheten också. Till och med kaninernas antal. Och till och med platsen var jag förvarar min ridutrustning! Jag ska också reda ut avstånd till grannar, hur mycket kaninerna bajsar per år, vad jag använder för strö, hur jag hanterar riskavfall och så vidare bla bla bla. Det här avslutas med en inspektion av min djurhållningsplats tillsammans med hälsoinspektör samt veterinär och kostar mig 250 - 300 €.

När jag ringde och frågade varför jag inte fick någon information om det här när jag anmälde mig som djurhållare fick jag inget svar. Man kunde inte heller svara på ifall det finns begränsningar gällande huruvida jag får ha t.ex. mina hästar och mina får på den här platsen. Inte heller vad min ridutrustning har för betydelse i det här fallet...

Men jag förstår ändå myndigheten till viss del. (Det trodde ni inte va?) Det finns folk som håller djur så som man inte borde och det finns folk som håller sjuka djur som plågas. Men jag förstår inte varför man måste ödsla så mycket energi på någon stackars småskalig bonde som sliter för sitt dagliga bröd för att kunna ha sina älskade djur på sin gård så att djuren lever ett så behagligt liv som möjligt och jag förstår inte heller vad min ridutrustning och mina tio balband per dag har med det att göra! Dessutom lyfter jag inga bidrag och jag skickar inga djur till slakt. Det är SÄLLSKAPSDJUR som jag har! Jag har alltså inte fifflat med några pengar och inte har jag heller slaktat och sålt några sjuka djur.

Så mycket är säkert att mina djur är friska och mår bra. Om mina djur inte skulle må bra så skulle jag märka det eftersom att jag sköter om dem morgon, lunch, middag, kväll. Ibland även nattetid. Tror ni att jag skulle kunna bedriva ullproduktion och föda upp lamm ifall att fåren inte mår bra? Eller hantera mina hästar ifall jag vanvårdat dem? Knappast! Om någon påstår annat så får den personen mycket gärna bevisa det. 

Dessutom: Om någon granne störs av våra djur så är det i sin ordning att meddela oss snarast! Jag håller inga djur för att göra livet surt för mina grannar, men jag vill inte heller bli påtrampad för att jag håller djur på min bondgård! 

Varför det inte finns fler gårdar?

Svaret är väl rätt så enkelt nu.

Nu ska jag deppa ihop en aning och skrapa ihop mina undansparade slantar (som det inte finns av i överflöd) och försöka fylla i blanketthelvetet så att myndigheten blir glad. Jag är inte glad. Jag får banta fåren i ett år för att ha råd med det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar