söndag 21 december 2014

En bra dag plus ett recept på får

Idag har vi haft en kanondag. Den började lite knaggligt dock, för det blåste från sjön för fulla muggar samtidigt som det snöade. Det var ungefär då som jag tog en skrittochtravtur med Linett. Husse och Uni promenerade med. Sen kom hovis och fixade Unis och Lumikkis fötter vilket gick galant! Tio poäng och papegojmärke! När hovis hade gått hem och husfolket hade fått upp värmen något så när for vi med Sindi och lite julhälsningar på besök till kenneln.

När vi kom hem därifrån tillredde jag fårköttet som jag marinerat under natten. Det blev en rätt som direkt gick in på min topp-5-lista över samtliga tilredda rätter alla kategorier.

Kött:
Lamminnerfilé (ca 700 g)

Marinaden:
1 msk olja
1 msk rödvinsvinäger
2 st vitlöksklyftor
1 msk rosmarin
1 krm paprikapulver
1 krm svartpeppar
½ tsk salt

Sätt i påse. Låt stå i 12-24 h i kylskåp. Vänd påsen mellan varven,

Tillredning:
Torka av köttet. Stek det i het panna i en ordentlig klick smör i ett par minuter så att det får färg. Sätt i en ugnsform. Stuva in en köttermometer i den tjockaste delen (om man är kinkig med temperaturen). Tillred i 225 grader i ca 10 minuter (eller tills innertemperaturen är 62 grader, då är köttet rött och saftigt). Ta ut och täck över formen med aluminiumfolie. Låt stå i 5-10 minuter. Skär i skivor.

Dessutom tillredde jag en gräddsås till köttet. Jag gjorde det på talang så jag vet inte riktigt exakt vad jag hade i, men så mycket vet jag att det blev perfekt till lammet! Fet sås passar till magert lamm.

Gräddsås:
2 dl matlagningsgrädde
ca 2 msk vetemjöl
en skvätt mjölk (uppskattningsvis 1,5 dl)
ca ½ tsk salt
skyn från stekningen

Koka upp grädden och tillsätt vetemjölet. Rör om med visp så att det inte blir klimpar! Tillsätt mjölken. Salta. Häll i stekskyn. Låt koka upp och koka såsen under omrörning ett par minuter. Smaka av med salt. (Man kan eventuellt tillsätta soja ifall man vill ha mer smak.)

Låt mig samtidigt spränga hål på en myt: ett bra fårkött smakar inte ull. Om det skulle råka smaka ull så har det inte med fåret som sådant att göra utan med själva slaktprocessen. Om man slarvat och råkat röra ullen vid köttet så smakar köttet ull. Det beror på lanolinet (alltså ullfettet). Inte på fåret.

* * *

Ikväll tog vi oss en skrittur till. Det var alldeles lugnt och stilla ute och snön låg och gnistrade. Den här gången var det Husse som inledde sin barbackakarriär med Linett. Båda skötte sig fint. När vi nattade djuren sjöng man på radion "frid över Jorden Herren bjöd" och så inföll julfriden vid Antas djurgård.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar