måndag 22 december 2014

Om att skaffa häst

Det var en gång en tant (jag skriver tant så behöver man inte tänka desto mer på vem det var) som var här på Öppet hus i höstas och som stod i en grupp som jag presenterade hästarna för, som sa att hon tänkte att hon skulle köpa en häst åt två av sina barn, 7 och 9 år gamla. Till saken hör att hon inte kunde mer om hästar än vad jag hade berättat ungefär trettio sekunder tidigare, och jag hade inte rett ut någonting särskilt ordentligt. Hon undrade vad jag tyckte om hennes idé.

Hon ville säkert att jag skulle jubla och utropa "mera häst åt folket". Men det gjorde jag inte.

Jag höll på att svimma.

Okej, det var i överkant, men jag gillade verkligen inte hennes idé. Av orsaker som jag tänkte reda ut nu:

1. Man köper inte en häst åt sina barn som är 7 och 9 år gamla. Särskilt inte om man själv är totalt okunnig och ointresserad och den andra vuxna personen i hushållet lika så. Nästan alla barn önskar sig i något skede en egen häst. Det har jag också gjort och jag förstår mycket väl varför mamma inte ville köpa någon åt mig när jag var 9 år. Hästar är tunga flyktdjur som alltså flyr när de blir rädda och som kräver en helt egen ekonomi, stora utrymmen samt en massa tid du aldrig trodde att du hade. Barn ska inte ha det ansvaret själva! Barns intressen ska man uppmuntra, men när det gäller hästar finns det hobbystall och ridskolor där man kan göra det på ett enkelt och säkert sätt. Sen kan man kanske skaffa egen häst.

2. Har du ens en aning om vad hästar kostar? Eller vad du förväntas betala om du vill ha en häst som dina barn kan rida och hantera? På frågan jag så ofta får: "Vad kostar en häst?" brukar jag svara: som en bil. Det är inte en absolut sanning, men den duger när man ska förklara tankegången. Man kan köpa en skruttbil för 500 € som kanske går att köra med en liten stund, men så går den kanske sönder sen i alla fall. Om man vill ha en bättre bil får man punga ut med några tusen och om man vill ha en riktigt bra bil så får man betala summor med fyra nollor. Så finns det superbilar för 100 000 €.

Som med hästar. Det finns billiga hästar som kanske inte går att rida eller köra och som kanske har fysiska fel (det kan vara vad som helst) eller att den är svår att hantera. Så finns det välskolade dressyrhästar för nästan hur mycket pengar som helst. Jag föreslår att den nyfikne tar en titt på t.ex. HästNet (<-klicka för att komma dit) så får ni se själva.

3. När hästen väl är betald (eller om) tillkommer ytterligare kostnader för utrustning. Det tänker jag inte reda ut desto mer nu, men t.ex. en bra sadel kan lätt kosta 1000 €. Därtill är hästar rätt bra på att ha sönder saker, inklusive utrustning, så det kan man ägna en liten tanke ibland.

4. Hästen behöver både hovvård och ibland veterinärvård. Att sko en häst kostar ca 50 €, beroende på, och den ska skos om var 6 - 8 vecka. Om den inte har skor så ska den ändå verkas lika ofta och det gör hovis inte heller gratis. Veterinärer brukar också kosta en fin peng.

5. Var ska du ha hästen? Hemma? Uppstallad? En stallhyra kostar 200 - 700 € i månaden, grovt tilltaget och beroende på var vi befinner oss i landet. Helpension? Halvpension? Ska du ha den hemma ska du ha utrymme för box och hagar, samt ha hö så det räcker åt den. Har du den uppstallad någonstans måste du ändå engagera dig i den på ett eller annat sätt.

6. Kan du hantera den? Köp inte en egen häst om du inte förstår dig på den.

7. Har du tid? "Mina" (som jag inte äger utan som jag är fodervärd åt) går på lösdrift, vilket innebär att de får gå in och ut som de vill dygnet runt. Om så inte vore fallet hade jag varit tvungen att föra ut dem i hage varje morgon och hämta in dem varje kväll, oberoende av väder och veckodag.  Dessutom måste jag hålla rent hos dem, mocka varje dag. Mockning är tungt och om någon inte tror mig så är det fritt fram att komma och göra det en dag. Därtill ska de få mat flera gånger om dagen. Och så har vi ju motionen...

8. Kan du hantera den? (Med risk för upprepning.) Har du kunskapen som krävs för att du ska kunna träna och hålla igång en häst så att den ska må bra? Hästar ska inte stå stilla. De är skapta för att röra på sig. Ridning är så mycket mer än att skritta runt och åka häst. Körning också för den delen. Den kan kasta av dig, den kan skena iväg. Det kan hända även den bästa och sannolikheten är rätt stor att dylikt inträffar om man blandar sig med hästar eftersom att de är flockdjur och flyktdjur och ja, ni vet.

Det finns mycket mer som man skulle kunna säga om det här, men det viktiga är väl att man inte ska göra något förhastat. Det var inget jag planerade att jag plötsligt skulle sitta här med tre hästar som lydigt (?) håller till i lösdriften. Jag hade tänkt mig en häst, men det blev två och sedan tre. För de ska inte vara ensamma, så därför blev det två istället för en. Den tredje kom "på handeln" sådär lite akut.

Men jag gillar det. Hästar är en stor del av mitt liv och nu vet jag vad som krävs av mig för att jag ska kunna ha dem. Jag måste också be om hjälp ibland och jag kan inte heller allt. Men jag har en del erfarenhet att luta tillbaka på och jag skulle aldrig skaffa häst i okunskap. Dessutom har jag trillat av så många gånger att jag vet hur det känns och har sett hur det kan gå.

Låten er inte förskräckas av mitt inlägg. Hästar är härliga djur med stor personlighet och som för det mesta gör allt för sina människor. ... Även fast de ibland hittar på Rackartyg och har rävar bakom örat.      


4 kommentarer:

  1. Bra skrivet. Om man skall köpa häst åt sina barn måste åtminstone en förälder vara intresserad och ha erfarenhet. Hästar är fantastiska djur men de är en livsstil, inte en hobby. :)

    SvaraRadera
  2. Kamelbloggen håller med om allt och passar på att önska en God Jul till släkten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God jul till er och era kameler också (även om julen är slut för den här gången)!

      Radera