fredag 5 december 2014

Välkommen Linett

Hej!


Jag heter Tåghusa Linett men kallas Linett av praktiska skäl. Jag är ett 19-årigt norskt fjordsto med alla fyra hovar stadigt på jorden. Jag ska bo på Antas djurgård ett tag tills matte är frisk och kry.

Jag har redan gjort klart för Uni och Lumikki att det är jag som bestämmer här. Gammal är äldst liksom! Jag är väldigt snäll och gullig av mig så klappa mig gärna. Jag har en väldigt vacker man. Däremot vill min lånematte inte att någon matar mig med godsaker över staketet!

Jag kan bära ryttare och dra vagn men jag tycker inte om att åka ensam i transport.

* * *

Det blev lite akut med en tredje häst vid Antas, men det fixar sig! Idag ska vi förstora hagen så att de får mera plats.

Lastningen igår gjorde att vi fick gnugga geniknölarna ett extra varv. Linetts kompis hade åkt redan på morgonen och Linett var olycklig och nervös över att plötsligt vara ensam, så hon vägrade att gå in i transporten. (Tack igen Sussy för lånet! Du är en pärla!) Hon frös fast och det hjälpte inte hur vi än smackade, petade med spö, drog, lockade med knäckebröd - inget hjälpte. Hon bara stod och stirrade så långt ögat nådde i Öja. När vi hade försökt med alla våra Ponnyakutenknep så kläckte jag den briljanta idén att åka och hämta Lumikki. När Lumikki anlände en timme senare fick hon gå och hämta Linett ur stallet och traska framför rakt in i transporten. Linett tvekade inte en sekund och klev på hon också - helt lugn och sansad. APPLÅÅÅÅD!

Väl hemma vid Antas började hon med att nafsa Uni i mulen så han skrek och sedan var det bra med det. Inget sparkande whatsoever. (Tur det med tanke på tappskorna.) Uni började fjanta sig istället och gick från att vara en matchoman till att bli en pjasolapp som fjäskade för Linett som gnäggade av lycka. Nu är det Linett som bestämmer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar